Co roku czekam wiosną na mniszek. Robię z niego syrop i miód. Tak, tak u mnie na wsi te dwie nazwy nie są traktowane zamiennie. Dziś zapraszam na pyszny miodek, który wzmacnia organizm, pomaga w przeziębieniu i poprawia trawienie.


  • 300 g płatków mniszka
  • 1 litr wody
  • 1 pomarańcza
  • 1 cytryna
  • 1 kg cukru
  • 2 goździki
Mniszek zbieramy w słoneczny dzień, przedpołudniem, bo właśnie wtedy kwiaty są otwarte i mają najwięcej aromatu. Najlepiej znaleźć łąkę oddaloną od drogi i pól. Po przyniesieniu do domu rozkładamy kwiaty na białym papierze lub płótnie, aby mieszkańcy mogli się ulotnić :) Z kwiatków obrywamy same płatki.  
Płatki mniszka wkładamy do dużego słoja i zalewamy 1 litrem wrzątku, zakrywamy gazą i odstawiamy na 3 dni. Po tym czasie przecedzamy. Pomarańczę oraz cytrynę obieramy, kroimy, zasypujemy cukrem, dodajemy goździki, a także wodę z płatków mniszka. Gotujemy tak długo aż zgęstnieje, wyjmujemy cytrusy i goździki, przelewamy do wyparzonych, małych słoików. Nie pasteryzujemy. 

Komentarze

  1. I ja w tym toku robiłam. Wyszedł mi pyszny. Kwiaty te są cudowne :) tylko te robaczki są uciążliwe :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o nim, ale nie miałam okazji go próbować. Jestem bardzo ciekawa smaku. Muszę albo sama zrobić, albo gdzieś kupić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam dostępu do prawdziwego, dobrego, czystego mniszka, bo jednak miasto to nie miejsce na takie zbiory, ale podziwiam bardzo i kibicuje!

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja Mama to robiła, mieszkaliśmy na wsi, było pięknie i bez zanieczyszczeń.
    Super, niestety u mnie już przekwitły.
    Ale przepis zostawiam na tak wspaniały miodzik.
    Irena- Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam bardzo dobrze I stosuję. U mnie w Hiszpanii trudno o mniszek, ale moja mama co roku robi ten syrop dla całej rodziny. Pomaga na przeziębienia i jest niezastąpiony podczas choroby.

    OdpowiedzUsuń
  6. W tym roku nie robiłam, bo kiedy mniszek kwitł, byłam w mieście, a taki się nie nadaje, bo za dużo spalin.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Pozostaw po sobie ślad :) Będę wdzięczna :)