wtorek, maja 02, 2017

Bataty - sama słodycz

  Dawno nie było zdrowego wpisu, w ogóle dawno nie było wpisu. Tak ciężko mi jeszcze na sercu po stracie Meli, że omijałam z daleka wszelkie miejsca wspominające o niej. Przez stratę Meli nasze domowe ZOO się zmniejszyło, ale tylko na jakiś czas. Nie o tym jednak dziś będzie wiejski post, lecz o batatach, w których ostatnio się zakochałam i które bardzo Wam polecam, szczególnie przez ich właściwości odżywcze i zdrowotne.


Bataty zwane również słodkimi ziemniakami są od nich o wiele zdrowsze. Istnieje ich ponoć 400 odmian. Różnią się kolorem skórki i miąższu. Zawierają mnóstwo związków mineralnych, min.: żelazo, wapń, potas, jod, fosfor, sód i magnez; oraz witaminy: B6, C, E i kwas foliowy. Bataty:
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi
  • chronią przed nowotworem pęcherza
  • zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu nerek
  • przyczyniają się do poprawy wrażliwości na insuliny
  • przyczyniają się do poprawienia pamięci 
  • mają silne właściwości przeciwzapalne 
  • mają silne właściwości przeciwutleniające
  • obniżają ryzyko chorób serca
Bataty białe:
  • poprawiają funkcjonowanie komórek trzustki
  • wpływają na poziom lipidów
  • poprawiają gospodarkę glukozową
  • wpływają na zmniejszenie insulinoodporności
Bataty fioletowe:
  • zawierają silne przeciwutleniacze 
  • hamują powstawanie zmian w jelicie grubym
  • znacznie poprawiają funkcje poznawcze
  • zapobiegają tworzeniu się zakrzepów krwi
  • wspomagają leczenie chorób serca
Bataty żółte:
  • zawierają karotenoidy 
  • zawierają luteinę, która wpływa na poprawę wzroku
Bataty czerwone:
  • są doskonałym źródłem likopenu przez co zmniejszają ryzyko chorób serca i niektórych nowotworów
Bataty - porady:
  • bataty przechowuje się w ciemnym, wentylowanym i chłodnym pomieszczeniu
  • surowych batatów nie przechowujemy w lodówce
  • wybieramy twarde, nieotłuczone, bez uszkodzeń i plam
  • po obraniu umieszczamy w wodzie ponieważ szybko ciemnieją pod wpływem powietrza
  • lepsze wchłanianie beta-karotenu zapewni nam pieczenie ich lub gotowanie na parze
  • aby cieszyć się ich prozdrowotnymi właściwościami należy łączyć je z tłuszczami
Mam nadzieję, że przekonałam Was do włączenia batatów do diety. Życzę Wam i Waszym najbliższym przede wszystkim zdrowia :)
"Batatowe" przepisy:
Zapiekane bataty 
Warzywna zupa z batatami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pozostaw po sobie ślad :) Będę wdzięczna :)

Copyright © 2014 Sunflower - u mnie na wsi , Blogger