Wigilijne tradycje i zwyczaje - pół żartem, pół serio :)

Wigilia to dzień poprzedzający święto Bożego Narodzenia. Tradycyjnie wieczerza wigilijna rozpoczyna się wraz z pojawieniem się na niebie pierwszej gwiazdy. To nawiązanie do betlejemskiej gwiazdy, która oznajmiła narodzenie Jezusa. 

Wieczerze wigilijną, w Polsce postną, rozpoczyna wspólna modlitwa i czytanie fragmentu Ewangelii opisującego narodzenie Jezusa, po tym następuje łamanie się opłatkiem i składanie życzeń. Na stole, przykrytym białym obrusem z siankiem pod spodem, ustawia się jedno nakrycie dla niezapowiedzianego gościa. Na wigilijnym stole powinny znaleźć się wszystkie płody ziemi, a potraw powinno być dwanaście. Każdej należy spróbować, co ma zapewnić szczęście przez cały rok. Po wieczerzy wigilijnej śpiewa się kolędy i rozpakowuje prezenty. 

A teraz pół żartem :) 

- Ilość pestek zjedzonego w wigilię jabłka oznacza miłość - gdy liczba pestek jest parzysta to oznacza, że się zakochasz a jeśli pestek będzie więcej niż sześć, to twoje szczęście będzie podwójne. 

- Jeśli w Wigilię jako pierwszy gość przekroczy próg naszego domu mężczyzna, wtedy szczęście na pewno nas nie opuści, aż do następnej Wigilii. 

- Jeśli w Wigilię pierwsza odwiedzi nas kobieta, wówczas zwiastuje to choroby i troski.
- Łuska z karpia spożytego podczas wieczerzy wigilijnej zachowana w portfelu będzie przez cały rok przyciągać pieniądze. 

- W wigilię nie należy niczego swojego pożyczać, bo wróży to straty. 

- Przed wieczerzą należy zdjąć pranie. Jeśli zostanie, to kłopoty z tego roku przeniosą się na kolejny. 

- Najdłużej będzie żyć ten kto wyciągnie najdłuższe źdźbło siana. 

- Od pasterki do Trzech Króli trwa okres zwany dwunastnicą. Dwanaście dni z rzędu wróżą pogodę w poszczególnych miesiącach nowego roku. 

-“Jak w wigilię jasno, to w stodołach ciasno” - rozgwieżdżone niebo w noc wigilijną zapewnia urodzaj. 

- Umieszcza się w jednym uszku w barszczu grosika, dla tego kto na niego trafił szykowało się szczęście przez najbliższy rok.

Komentarze

  1. Wielu z tych tradycji nie znałam.
    Natomiast wiem, że w Wigilię pierwsza musi być kobieta.
    Faceta nie wpuszczałam. Dzwoniłam po sąsiadkę.
    No a grosik włożę do uszka, jestem sama na święta i zjem wszystkie uszka.
    Pozdrawiam :-)
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  2. Tego z praniem i uszkiem z groszem nie znałam. O tej dwunastnicy słyszałam we Francji, ale u nas nie praktykowano tego, to znaczy w domu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Justynko ciekawe wróżby :) nie wszystkie znałam i fajnie że o nich napisałaś teraz będę przestrzegać bardziej :)
    Mama zawsze mowila pamiętaj kto tegovdnia do domu wchodzi kobieta czy mężczyzna, to pamiętam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie zawsze się mówiło, że cały rok się jest takim jak w wigilijny dzień. Pewno po to,żebyśmy były grzeczna i dali im w spokoju przygotować święta

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne to pół żartem. Ubawiłaś mnie Justyno. Świetny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sporo wymienionych przez Ciebie tradycji znam dzięki opowiadaniom mojej mamy, wychowała się na wsi na Podkarpaciu i kiedyś te zwyczaje były bardzo żywe. Pamiętam jak opowiadała o tym, że babcia odganiała przez okno sąsiadki od chałupy żeby tylko nie przekroczyły progu domu w Wigilię. Bardzo ciekawe sprawy, teraz świat komercyjny nieco przygasił magię świąt w pewnych aspektach.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny artykuł, warto by przeczytały go nasze dzieci, wiele zwyczajów poszło w kąt. Chociaż u mnie w domu w każdą wigilię staje "król" w kącie pokoju. Kiedyś stawiało się snopek zboża na urodzaj, a ja stawiam taką kolorową wiecheć ze zboża dla ozdoby przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe, aczkolwiek ja tam w przesądy nie wierzę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Znam jeszcze wiele innych tradycji związanych z Wigilią. Większość wywołuje we mnie uśmiech, ale niektóre są komiczne i tak już odległe czasowo, że dawno nieaktualne.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny wpis. Sporo tradycji, które tu wymieniłaś nam, ale o niektórych to pierwsze słyszę :) W mojej rodzinie tradycją było włożenie łuski karpia do portfela

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Pozostaw po sobie ślad :) Będę wdzięczna :)