O anyżu słów kilka

Anyż to przyprawa o bardzo charakterystycznym, intensywnym i słodkim zapachu. W kuchni wykorzystywany szczególnie w postaci zasuszonej do nalewek, ciast i mięsa. Owoce anyżu zawierają olejki eteryczne, flawonoidy, kumaryny i sterole roślinne. Oprócz wykorzystania w kuchni anyż ma szerokie zastosowanie w medycynie.


Anyż:
  • dodany do porannej kawy daje energię na cały dzień
  • łagodzi objawy trądziku
  • wysusza skórę
  • przyspiesza trawienie
  • pomaga w dolegliwościach związanych ze zgagą i niestrawnością
  • działa moczopędnie
  • zwalcza kaszel, chrypę i utratę głosu
  • odświeża oddech
  • wpływa na potencję
  • wspomaga proces laktacji
  • minimalizuje uczucie mdłości
  • pobudza
  • rozgrzewa
  • działa rozkurczowo
  • łagodzi kolki u dzieci
  • łagodzi bóle menstruacyjne
  • pobudza apetyt
  • łagodzi astmę


Anyż w kuchni:
  • dodatek do gotowanych warzyw, szczególnie szpinaku, marchwi, buraków i czerwonej kapusty
  • dziczyzny
  • mięsnych sosów
  • kompotów
  • pierników
  • ciastek
  • bułek
  • słodkich potraw z ryżu
  • dań indyjskich
  • sosów do ryb i owoców morza
  • kurczaka
  • wołowiny
  • zup
  • wódek
  • likierów
  • syropów
  • ponczu


Komentarze

  1. Ja bym jeszcze dodała, że anyż jest bardzo dekoracyjny :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda :) dziękuję Agnieszko, oczywiście jest bardzo dekoracyjny :)

      Usuń
  2. Lubię bardzo:) taką gwiazdkę dodaję do smażenia powideł mają fajny posmak

    OdpowiedzUsuń
  3. Łagodzi astmę? Nie wiedziałam!
    W takim razie muszę go więcej używać ... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sporo ciekawostek o anyżu, o wielu nie wiedziałam. Nie wiedziałam, że do marchewki i szpinaku można dodać. Ciekawy smak musi z tego wyjść. Do szpinaku dodaję czosnek:)
    p.s. Justynko, dostałam na pocztę e-mail, ostrzeżenie, że Twój adres pocztowy został skradziony, nie wolno otwierać Twojej poczty.
    Proszę napisz mi u siebie w komentarzu, czy wysyłałaś do mnie jakiś list i jeżelitak , to mogę otworzyć. Ciekawa jestem.
    Pozdrawiam , Ania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu absolutnie nie otwieraj ! Nic nie wysyłałam jeśli możesz napisz mi kiedy przyszła ta wiadomość, miałam problem ale może znów mnie dopadli :(

      Usuń
    2. Dzisiaj dostałam koło południa. Tam jeszcze było nazwisko, że do Anny Dominiak wysłano. Usunęłam ten list. Buziak.

      Usuń

Prześlij komentarz

Pozostaw po sobie ślad :) Będę wdzięczna :)